Scene 8s årsmelding 2018 - Store opplevelser til små og store i hele Nordland

Klikk for stort bilde

De aller fleste postnumre i Nordland begynner med tallet åtte. Det er symbolikken bak navnet vårt. Scene 8 er hele Nordlands kulturinstitusjon. Året rundt står vi på for å gi små og store i vårt fantastiske fylke store kulturopplevelser. Vi har gjort landsdelsmusikernes slagord til vårt: Vi skaper store opplevelser på små steder.

Men vi gjør det ikke alene. Vi har co-produksjon som vår viktigste arbeidsform. Over halvparten av alle våre produksjoner er co-produksjoner. Det vil si at vi samarbeider med frie grupper, skoler, lag og foreninger, kommuner og med andre kulturinstitusjoner for å lage kunst- og kulturopplevelser av ypperste klasse – enten det er rent profesjonelle konserter/forestillinger, semiprofesjonelle eller med amatører. Vår erfaring er at gjennom samarbeid og co-produksjon bidrar vi til et bredt og variert kunst- og kulturtilbud og vi bidrar samtidig til gjensidig kompetanseutvikling, nyskaping og utvikling.

I 2018 har vi vært i alle kommunene i Nordland i en eller annen form. Gjennom Den kulturelle skolesekken når vi alle elever i grunnskolen og alle de videregående skolene i fylket. 38 av kommunene har deltatt i UKM, mens 30 av kommunene har hatt forestillinger instruert av en av våre sceneinstruktører. Halvparten av kommunene har hatt besøk av MIN-ensemblet og/eller Figurteatret og vi har nådd et publikum på til sammen 43.000 på ulike offentlige arrangementer og hele 140.000 når vi inkluderer DKS og FIN utland. Vi har produsert eller vært co-produsent for mer enn 200 ulike produksjoner og deltatt i nærmere 1.200 forestillinger/konserter eller andre kulturarrangementer.
Som dere ser, har 2018 vært et innholdsrikt år for Scene 8.

Jeg tror vi trygt kan si at ingen annen kulturinstitusjon når ut i hele Nordland i den grad vi gjør det!

Fant du det du lette etter?